Kategorier
Okategoriserade

Arjeplog årets raket i Norrbotten

FÖRETAGSKLIMAT                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            Hallå där Britta Flinkfeldt Jansson, s, kommunalråd i Arjeplog, som kan glädjas över ett allt bättre företagsklimat i kommunen. Enligt enkätsvaren i årets undersökning är ni länets raket. Hur känns det?

Britta Flinkfeldt Jansson, kommunalråd i Arjeplog

– Jätteroligt. Det visar att vårt engagemang börjar bära frukt. Vi försöker verkligen anstränga oss för att företagen ska trivas i Arjeplog.

I det samlade omdömet ökar betyget från 2,9 till 3,2. Det högsta betyget sedan 2005. Tycker du att det är godkänt?
– Betygsskalan är ju 6-gradig. Så det finns fortfarande en del att jobba med. Fast å andra sidan ska man heller inte överdriva resultaten av undersökningar som ofta bygger på en ögonblicksbild. Men självklart tar vi åt oss av den goda kritiken.
Resultaten går upp på nästan alla områden! Politiker och tjänstemäns attityder plus service och information till företagen är några områden där företagen upplever positiva förändringar. Har ni blivit trevligare?
– Det är ju förfärligt om attityden hos politiker och tjänstemän upplevs som dålig. Så får det absolut inte vara. Därför är det viktigt att vi upplevs positivt. Jag är ju själv företagare i grunden och vet vad jag pratar om när det kommer till frågor om företagande. Ringer något företag i kommunen och vill ha min hjälp så stryker jag allt annat i agendan.
Vad har ni gjort som gör företagen så nöjda?
– Vi har satsat hårt på information till både företag och invånare. En del i den satsningen är anställningen av Fredrik Westerlund som informatör. En hemvändande arjeplogsbo som flyttat till kommunen med sin familj.
Hur går ni ut med informationen?
– Vi har förbättrat hemsidan. Där presenteras allt som kan vara av intresse för arjeplogsborna. Jag skriver själv en krönika varannan vecka. Dessutom finns vi på Facebook. Där puffar vi för alla nyheter på hemsidan och där finns även möjligheter till kommentarer. Vi har redan nu 1 200 som gillar oss på Facebook. Det är fantastiska siffror för en kommun med 3 000 invånare. 300 av dem bor i Arjeplog vilket innebär att även 900 utanför kommunen regelbundet följer oss.
Har ni några andra framgångsrecept?
– Vi försöker medverka och ge information vid Företagarnas företagarfrukostar. Dessutom kör vi ett tillgänglighetsprojekt. Vi ska veta vem vi arbetar för. Det är medborgarna och företagen. Då kan man inte ha telefontider mellan 09:00 och 10:00. Vi ska vara tillgängliga hela tiden. Sedan måste alla vara medvetna om att kommunen inte kan starta företag men vi kan vara en möjliggörare.
Till sist, vad ger du för vallöfte till näringslivet i Arjeplog?
– Jag lovar fortsätta göra allt jag kan för att skapa ett bra företagsklimat. Den som har idéer, frågor eller förslag kan alltid ringa eller besöka mig.